Search This Blog

Monday, January 6, 2020

ئالەمدىكى مەۋجۇداتلار بىلەن ماتېماتىكىلىق مودىل نىمە دەيدۇ؟

ئالەمدىكى مەۋجۇداتلار بىلەن ماتېماتىكىلىق مودىل نىمە دەيدۇ؟


مولېكۇلا شارسىمان كالتەك مودېلى

پەن تەتقىقات ئوبيېكتىنىڭ ماھىيەتلىك باغلىنىشىنى ئوبرازلىق تەسۋىرلەش ئۈچۈن ، ئالىملار ماددىي شەكىل ئارقىلىق بىر مودېل بەرپا قىلىدۇ . ئوتتۇرا مەكتەپتە خىمىيە دەرسى ئۆتكەندە ، مۇئەللىم كۆرسەتكەن خىمىيىلىك مولېكۇلا شارسىمان كالتەك مودېلى ئېسىڭلاردا بارمۇ ؟ ئۇ دەل ماددا شەكلىنىڭ مودېلى بولۇپ ، ئەگەر كونكرېت ماددىي مودېل ماتېماتىكىلىق فورمۇلا ياكى يېزىق تەسۋىرىگە ئالماشتۇرۇلسا ، ئۇھالدا نەزەرىيە مودېلىغا ئايلىنىدۇ . مودېلنى بەرپا قىلىش ھازىرقى زامان ئىلىم - پېنى دائىم ئىشلىتىلىدىغان بىر خىل تەتقىقات ئۇسۇلى .ئىنسانلارنىڭ نەزەرىيە مودېلى بەرپا قىلىشى ئادەتتە تەجرىبىدىن كەلگەن تەسەۋۋۇردىن باشلىنىدۇ . مەسىلەن ، ئىنسانلار ئاي ۋە قۇياشنىڭ ئايلىنىشىنى كۆزىتىش ئارقىلىق ، قۇياش ، ئاي ، يۇلتۇزلار يەر شارىنى چۆرىدەپ ئايلىنىدىغان ئالەم مودېلىنى بەرپا قىلغان


ئاسمان ـ زېمىن ئالەم مودېلى

ماكرو دۇنيادىكى شەيئىلەرنى ئىنسانلارنىڭ سەزگۈ ئەزالىرى بىۋاسىتە ياكى كۆزىتىش قوراللىرىدىن پايدىلىنىپ كۆزىتەلەيدۇ ، نەزەرىيە مودېلى بىلەن پاكىتتىكى ھەقىقىي ئەھۋالنى ئاسان پەرقلەندۈرگىلى بولىدۇ . لېكىن ، مىكرو دۇنيادىكى شەيئىلەرنى ئىنسانلارنىڭ سەزگۈ ئەزالىرى بىۋاسىتە كۆزىتەلمەيدۇ . ئاتوم مودېلىنى ئېلىپ ئېيتساق ، ئەنگلىيەلىك تەبىئىي پەن ئالىمى جون دالتون ئاتومنىڭ ئۇيۇل شار مودېلىنى ئوتتۇرىغا قويغان ، كىشىلەر ئاتومنى قايتا پارچىلىغىلى بولمايدىغان ئۇيۇل شارچە دەپ قارىغان ؛  . تومسون ئاتومنىڭ قۇرۇق دۈگىلەك ئۈزۈم بولكىسى مودېلىنى ئوتتۇرىغا قويغان ، كىشىلەر ئاتوم خۇددى قۇرۇق دۈگىلەك ئۈزۈم بولكىغا ئوخشايدۇ ، دەپ قارىغان ؛

ئەنگلىيە فىزىكا ئالىمى رېزېرفورد ئالفا زەررىچە چېچىلىش تەجرىبىسىگە ئاساسەن ، ئاتوم تۈزۈلۈشىنىڭ سەييارىلەر مودېلىنى ئوتتۇرىغا قويدى ، كىشىلەر ئاتومنى قۇياش سېستىمىسىنىڭ كىچىكلىتىلگەن نەشرى دەپ قارايدۇ ، تا ھازىرغىچە نۇرغۇن كىشىلەر سەييارىلەر مودېلىغا ئىشىنىپ كىلىۋاتىدۇ . ئاتومنى قانداقلا بولمىسۇن يەنە بەزى ماكرولۇق ئېففېكتى ئارقىلىق كۆزەتكىلى بولىدۇ ، سۇب(ئىككىلەمچى) ئاتوم ئۆلچىمىگە كىرگەن ھامان ، بىز ئاساسەن ئاتومنى پەقەتلا ماتېماتىكىلىق مودېلغا تايىنىپ تەسەۋۋۇر قىلالايمىز ۋە ئىگىلىيەلەيمىز . مەسىلەن ، ۋاكۇئۇملۇق داۋالغۇش جەريانىدا ، مەۋھۇم زەررىچە كۆزنى يۇمۇپ ئاچقۇچە يوقىلىدۇ . مەۋھۇم زەررىچىنىڭ ئۆزى بىر ئىلمىي نەزەرىيە مودېلى بولۇپ ، مەۋھۇم زەررىچىنىڭ زادى قانداقلىقىغا كەلسەك ، ھېچكىمنىڭ ئۇنى كۆزىتىشكە ئامالى يوق .


كىشىلەر بىر مەھەل ئاتومنى بىر كىچىكلىتىلگەن قۇياش سېستىمىسىنىڭ كۆپەيتمە نەشرى دەپ قارىغان

مىكرو زەررىچە دۇنياسىدا ماتېماتىكا مودېلى بولسا كەم بولسا بولمايدىغان بىر قورال . ئىنسانلارنىڭ سەزگۈ ئەزالىرىنىڭ چەكلىمىلىكى تۈپەيلىدىن ، ماتېماتىكا مودېلىدىن پايدىلىنىپ ، ئادەتتىن تاشقىرى كىچىك بولغان مىكرو دۇنيانى چۈشىنىشكە توغرا كېلىدۇ . كۋانت نەزەرىيەسى شۈبھىسىزكى ، ئىنسانىيەتكە يېپيېڭى دۇنيا قاراش ئېلىپ كەلدى ، بۇ يېڭى تەپەككۇر ئەندىزىسىدە ، ئىلگىرىكى تەجرىبە ۋە ساۋاتلار تېخنىكا ئىنقىلابنىڭ قۇربانى بولۇپ قالدى ، ئەسلىدە ئىشلىتىشكە ئەپلىك بولغان بىلىش كومپاسىمىز ھېسابلىنىدىغان تۇيغۇ ۋە بىۋاستە سىزىمىمىزنىڭ سەزگۈرلۈكى كاردىن چىققاندەك قىلاتتى .ئىلمىي نەزەرىيە دۇنيانىڭ ئاساسىي مودېلى ، نۇرغۇن ئىلمىي ئاتالغۇلار ئەمەلىيەتنى ئەمەس ، بەلكى مودېلنى ئاساس قىلىپ بايان قىلىنىدۇ  . مەسىلەن ، قارا ئۆڭكۈرنى ھېچكىم كۆرۈپ باقمىغان ، ئۇنىڭ سىرتقا قارىتا ئېنېرگىيە قويۇپ بىرىش-بەرمەسلىكىنى ،ئىنسانلار ھازىرچە ئۆلچىيەلمەيدۇ ، پەقەت ماتېماتىكىلىق دەلىللەشكىلا بولىدۇ .

ئىلمىي نەزەرىيە مودېلى چىنلىقنى تەسۋىرلەشنى مەقسەت قىلىدۇ ، لېكىن چىنلىقنى شەكىللەندۈرمەيدۇ . بىر نەزەرىيە مودېلى مەيلى ئالەمدىكى بارلىق مەۋجۇداتلارنى قانچىلىك توغرا تەسۋىرلەپ بەرگەن بولسۇن ، كەلگۈسىدە بىر يېپيېڭى بايقاشنىڭ بولىدىغانلىقىنى نەزەردىن ساقىت قىلىشقا بولمايدۇ . بىز ھازىر « يەر شارى - ئاي سىستېمىسى » دا ئاي شارى يەر شارىنىڭ سۈنئىي ھەمراھى بولۇش سۈپىتى بىلەن ، ئاينىڭ يەر شارىنىڭ مەركىزىنى چۆرىدەپ ئايلىنىشىنى روشەن پاكىت دەپ قارايمىز . ھالبۇكى ، بەزى ئالىملار كۆزىتىش ئارقىلىق ئاي شارىنىڭ يەر شارىنىڭ مەركىزىنى چۆرىدەپ ئەمەس ، بەلكى ئاي شارى بىلەن يەر شارىنىڭ باشقا بىر مەركەزنى چۆرىدەپ ئايلىنىدىغانلىقىنى بايقىغان ، بۇ مەركەز يەر شارىنىڭ مەركىزىدىن ناھايىتى يىراق ؛ ئاي شارى يەر شارىنىڭ ھەمراھ يۇلتۇزى بولۇپ ، ھەرگىزمۇ «سۈنئىي ھەمراھى» ئەمەس ،ئاي شارى يەر شارىنىڭ قېرىندىشى ، يەر شارىنىڭ بالىسى ئەمەس . ئەلۋەتتە ، يەر شارىنىڭ ماسسا مەركىزىنى ئۆلچەشنىڭ ئۆزىمۇ تېخى بىر تەخمىنىي سان بولۇپ ، يۈزدە يۈز توغرا ئەمەس . ئاي شارى زادى يەر شارىنىڭ قېرىندىشىمۇ ياكى بالىسىمۇ ؟ بۇنى تېخىمۇ ئېنىق تەسۋېرلەش ئۈچۈن كۆزىتىش تېخنىكىسىنىڭ يەنىمۇ تەرەققىي قىلىشىغا توغرا كېلىدۇ .
ئىلىم - پەن ئادەتتىكى ساۋاتلاردىن قانچە يىراق بولسا ، نەزەرىيە مودېلى بىلەن ھەقىقىي ئەھۋالنى پەرقلەندۈرۈش شۇنچە تەس بولىدۇ . خۇددى مەيدان نەزەرىيەسىگە ئوخشاش ، دەسلەپتە بۇ پەقەت بىر ساپ ماتېماتىكىلىق مودېل بولۇپ ، كۋانت مەيدان نەزەرىيەسىگە تەرەققىي قىلغاندىن كېيىن ، « مەيدان » ۋاكۇئۇمنىڭ ئاساسىي ھالىتى ، ماددا بولسا « مەيدان » نىڭ قوزغىتىلما ھالىتى ، « مەيدان » غا ماددىنىڭ مەزمۇنى يۈكلەنگەن دەپ قارىلىدۇ . بۇ سىرلىق « مەيدان » نىڭ قانداقلىقىنى ھېچكىم كۆرەلمەيدۇ .ئىلمىي نەزەرىيە مودېلى ئۆزگەرمەس نەرسە ئەمەس ، ئۇ ئىنسانلارنىڭ كۆزىتىش تېخنىكىسىنىڭ تەرەققىياتىغا ئەگىشىپ ئۈزلۈكسىز تۈزىتىلىدۇ ياكى ئۆزگىرىدۇ . مەسىلەن ، يەر شارىنىڭ ئالەمدىكى ئورنىنى بىلىشتە ، دەسلەپتە كىشىلەر يەر شارىنى ئالەمنىڭ مەركىزى دەپ قارىغان ھەمدە « يەر مەركەز مودېلى » نى بەرپا قىلغان ،تېلېسكوپنىڭ كەشىپ قىلىنىشىغا ئەگىشىپ ، ئىنسانلار قۇياشنىڭ ئالەمنىڭ مەركىزى ئىكەنلىكىنى بايقىدى ھەمدە « قۇياش مەركىزى مودېلى » نى قۇردى ؛ ئىنسانلار ناھايىتى تېزلا قۇياشنىڭ ئالەمنىڭ مەركىزى ئەمەسلىكىنى بايقىدى ، ھەتتا ئالەمنىڭ ھېچقانداق بىر مەركىزى يوق دەپ قارىدى .

ئالەملىك چوڭ پارتىلاش مودېلى

بىر ئىلمىي نەزەرىيە ، ئۇ ھەرقانچە گۈزەل كۆرۈنسىمۇ ، ئۇنىڭ ياراتقۇچىلىرىنىڭ قانچىلىك ئۇلۇغ بولۇشىدىن قەتئىينەزەر ، كۆزىتىش ۋە تەجرىبىگە ئۇيغۇن بولمىسىلا ، ئۇنى چوقۇم ئىنكار قىلىش كېرەك .ئىلمىي نەزەرىيە مودېلى مۇقىم ئۆزگەرمەس نەرسە ئەمەس ، ئۇ ئادەمنىڭ بىلىش جەريانىدا ئۈزلۈكسىز مۇكەممەللىشىپ ياخشىلانغاندىن كىيىن بۇ مودېل كىشىلەرنى شۇ مۇناسىۋەتلىك ئوبيېكتقا نىسبەتەن يەنىمۇ ئىلگىرىلىگەن ھالدا تونۇشقا ئىگە قىلىدۇ .ئىلىم - پەن مودېلىمۇ بىردىنبىر مۇقىم بىرنەرسە ئەمەس . كىشىلەر ئوخشاش بىر مەسىلىنى ئوخشاش بولمىغان تەرەپتىن ، ئوخشاش بولمىغان ئۇسۇل بىلەن تونۇيدىغانلىقى ئۈچۈن ، ئوخشاش بولمىغان قىياسلار ۋە نەزەرىيىلەرگە ئاساسەن ، ئوخشاش بولمىغان مودېللارنى بەرپا قىلىدۇ . ئىلمىي ئەمەلىيەت داۋامىدا ، ئۈزلۈكسىز سېلىشتۇرۇش ئارقىلىق ئوبيېكتنىڭ ماھىيەتلىك خۇسۇسىيىتىنى ياخشى ئەكس ئەتتۈرۈپ بېرەلمەيدىغان مودېللار تەدرىجىي شاللىنىپ كېتىدۇ .
#bilimdan    #bilimzar 

No comments:

Post a Comment